به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، مسعود کرباسیان با تشکر از نمایندگان استیضاح کننده بابت فراهم کردن فرصتی برای تشریح عملکرد یک ساله دولت و وزارت اقتصاد، اظهار داشت: هر چند برخی سوالات بسیار کلی مطرح شده اند، و حتی برخی سوالات، در متن اولیه استیضاح وجود نداشته، به احترام نمایندگان محترم، سعی میکنم پاسخ تمامی سوالات را داده و عملکرد خود و همکارانم در وزارت امور اقتصادی و دارایی را تشریح کنم.
وی سؤالات استیضاحکنندگان را دارای 17 محور و قابل طبقه بندی در پنج گروه عنوان کرد که بخشی از آن به به کلیت اقتصاد باز می گردد.
کرباسیان گفت: در این سوالات پرسش هایی در مورد اداره امور اقتصادی کشور، تدوین سیاست های اقتصادی و مالی کشور، تقویت توان تولید ملی و ثروت عمومی و ساماندهی اقتصاد کشور آمده است که این سوالات بسیار کلی است و فقط به ماموریت ها اشاره دارد بدون اینکه به مشکل خاصی اشاره کند و کلیت جهت گیریها و ساختار اقتصاد کشور را مورد سوال قرار داده است.
وی با تاکید بر پاسخگو بودن خود با وجودی که تنها یک سال است سکان وزارت را به دست گرفته است، اظهار داشت: قبل از اشاره به دستاوردها یک نکته مهم را مطرح کنم و آن اینکه دستاوردهای اقتصاد کلان زمان میخواهد تا خود را در معیشت مردم نشان دهد و اگر نبود حوادث غیرارادی و غیرمترقبه، اکنون میتوانستیم نشانههای این دستاوردهای اقتصادی را در بهبود زندگی مردم حس کنیم.
وی تصریح کرد: واقعیت آن است که به عنوان وزیر اقتصاد و خادم مردم، به تک تک نمایندگان حق میدهم که نگران وضعیت موجود باشند. سوالاتی که مردم از شما می پرسند از من نیز به عنوان خادم خود می پرسند و من در جریان دغدغه های شما هستم و می دانم سفره مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسبی ندارد و به شما حق می دهم که پاسخ این سوالات را از من بخواهید.
کرباسیان یادآور شد: با نهایت صداقت و آگاهی از موقعیت کشور، مطالبات مردم را محترم میشمارم و نگرانیهای نمایندگان را نیز درک میکنم. اما نکته اینجاست که باید بین نوسانات ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر کلی اقتصاد کشور، تفاوت قائل شد و هیچ کدام را به دیگری تعمیم نداد.
وی تاکید کرد: من هم قبول دارم که از ابتدای فصل بهار وضعیت ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و برخی سوءاستفادههای اقتصادی داخلی دچار نوسانات شد. اما این به معنی آنست که اقتصاد به یک باره ناکارآمد شده است؟
وزیر اقتصاد افزود: من واقعا متاسفم، به جای آنکه زمان و توان خود را روی بهبود معیشت مردم بگذارم، مجبورم بخشی از توانم را به خنثی کردن اقدامات اقتصادی دشمن تخصیص دهم گر چه، اکنون آماده ایم همزمان از یکسو با حمله های اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم و از دیگر سو معیشت مردم را تامین و تقویت کنیم.
وی گفت: از دید من، ریشه تلاطم کنونی اقتصاد کشور، ترکیبی از آسیبهای ساختاری تاریخی کشور است که فراتر از یک قرن است گریبان کشور را گرفته از طرف دیگر یک شوک برونزا است.
وزیر اقتصاد افزود: اولی مساله ای تاریخی است و ریشه ای بسیار طولانی دارد و دومی برون زاست و تحت کنترل دولت یا یک وزارت نیست. بنابراین ریشه تلاطم موجود نه صرفاً ساختار اقتصادی داخل کشور بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه نیز هست. یادآوری می کنم که اینجانب یکسال است که مسوولیت وزارت اقتصاد را بر عهده گرفته ام و انتظار نمی توان داشت که بتوان مسایل تاریخی را در یک سال اخیر حل و فصل کرد.
وی یادآور شد: دقت کنید که این تهدیدهای برون زا که برای ما پیش آمد برای دو کشور همسایه [روسیه و ترکیه] در شکلی محدودتر رخ داد در حالی که نه صادرات نفت شان تحریم شد و نه از دسترسی به سوئیفت محروم شدند، اما نوسانی که در اقتصاد و شاخصهای اقتصادی این دو کشور صورت گرفت کمتر از ما نبود.
وی تصریح کرد: ترکیه تحریم نشد، فقط تهدید به تحریم شد اما در ظرف مدت کوتاهی 30 درصد از ارزش پول ملیاش کاسته شد، گر چه بدیهی است که اگر منسجمتر، هماهنگتر و همدلتر بودیم میتوانستیم تلاطم کمتری را تجربه کنیم و آسیب کمتری به مردم وارد شود.
در شفاف سازی اقتصاد کشور پیشگام بوده ایم
به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، دکتر مسعود کرباسیان با بیان این مطلب اظهار داشت: از اول اردیبهشتماه سالجاری «گزارش پرداختهای خزانهداری کل کشور» در اختیار عموم قرار گرفته و به صورت مستمر به روزرسانی شده است.
وی تصریح کرد: در راستای شفافسازی، گمرک فهرست واردکنندگان کالاهای مختلف از جمله خودروها را به دستور رییس جمهور محترم منتشر کرد و ادامه نیز خواهد داشت.
کرباسیان با بیان اینکه در زمینه دولت الکترونیک وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشتاز بوده و بهعنوان دستگاه برتر در حوزه دولت الکترونیک شناخته شده، تاکید کرد: از سه زیرمجموعه این وزارتخانه به صورت جداگانه تقدیر به عمل آمده است.
همچنین از منظر شاخصهای عمومی و هم از منظر شاخص های اختصاصی در بین تمام دستگاههای اجرایی و وزارتخانهها، دستگاه برتر شدیم که میدانید بخشی از شاخصهای عمومی به حوزه سلامت اداری و شفافیت بخشی برمی گردد.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه یکی از ریشه های فساد در دولت تعدد حسابهای بانکی دستگاه های اجرایی بود، تاکید کرد: ما 190 هزار حساب بانکی دولتی را شناسایی کردیم و بستیم؛ تعدد حسابها، هم مشکل عدم شفافیت داشت و هم مدیریت نقدینگی در کل دولت را به خطر می انداخت.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از ریشههای سوء استفاده و عدم شفافیت، پرداخت غیرمتمرکز حقوق و مزایای کارکنان بود، خاطرنشان کرد: اکنون به 500 دستگاه اجرایی کشور به صورت متمرکز و کاملا شفاف و کاملا حساب شده پرداخت صورت می گیرد.
کرباسیان یکی دیگر از دستاوردهای وزارت اقتصاد را سامانه سنهاب عنوان کرد و گفت: با سامانه نظارت بر صنعت بیمه که به عنوان سامانه برتر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تقدیر شد؛ اکنون تراکنشهای اصلی صنعت بیمه به خوبی تحت نظارت بیمه مرکزی قرار گرفته است.
وی افزود: با تکمیل سامانه جامع اطلاعات داراییهای دولت برای اولین بار توانستیم 3 هزار میلیارد تومان اموال دولت، یعنی ارزشی دو برابر نقدینگی کل کشور را شناسایی کنیم.
وزیر اقتصاد یادآور شد: مجموعه اقدامات و تلاشها برای مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر باعث گردید تا در سال ۱۳۹۶ ایران رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا را در جهان به خود اختصاص دهد.
وی افزود: یکی از مواردی که در این دستاوردها نقش داشته، مدرن سازی گمرک بوده است که یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی است.
کرباسیان تاکید کرد: استفاده از دستگاه های مدرن در گمرکات کشور که با تاکید بسیار زیاد ما در سال حمایت از کالای ایرانی، تجهیزات مدرن گمرکی نیز توسط متخصصین داخلی طراحی، تولید، نصب و بهره برداری شد.
وی در خصوص بازار سرمایه کشور نیز گفت: در راستای ماده ۶ قانون اجرای اصل ۴۴، اطلاعات بیش از ۳۳۰ شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی را توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر و افشا کردیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه، بر اساس پردازش اطلاعات مالی و تکنیکهای مبارزه با پولشویی، توانستیم 5 هزار کیلو مواد مخدر شامل 4 تن هروئین کشف و شناسایی کنیم، تاکید کرد: دقت کنید که این برای اولین بار است که در این سطح بدون شلیک حتی یک گلوله و فقط با پردازش اطلاعات مالی توسط وزارت اقتصاد، جرائم سازمان یافته شناسایی شده است.
کرباسیان یادآور شد: ما پروندهای تخلف و فساد را به دور از هیاهوی رسانهای دنبال کردیم؛ به عنوان مثال در یک پرونده مرتبط با صدور ضمانت های واهی، چند عضو هیات مدیره و دو مدیر عامل را عزل کردیم اما به خاطر تمرکز بر اجرا آن را رسانهای نکردیم. فقط در یک سازمان بیش از بیست نفر تحت پیگرد قضائی قرار گرفتهاند.
وی خاطرنشان کرد: ریشههای فساد را در امضاهای طلایی و تراکنشهای مشکوک بانکی تشخیص دادیم به همین جهت پیگیری Core Banking در بانک های دولتی، توسعه سامانههای هوشمند مبارزه با پولشویی و تسهیل مجوزدهی دولت به مردم و کسب وکارها را از روز اول پیگیری کردیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه، دستاوردهای مزبور در یک دوره کمتر از یک سال به دست آمده است، تاکید کرد: راه ما در زمینه شفافسازی و سالمسازی اقتصاد ادامه دارد، استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه های دولتی، افشای اطلاعات اقتصادی برای جلوگیری از رانت و تبعیض و بودجه ریزی عملیاتی سه گام ما برای ادامه راه خواهد بود.
کرباسیان خطاب به نمایندگان مردم گفت: صادقانه و دوستانه می پرسم، اگر فکر می کنید کسب رتبه اول جهانی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم جهانی در مبارزه با قاچاق کالا و رتبه اول دولت الکترونیک و شناسایی سه هزار هزار میلیارد تومان املاک دولت، شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد نیست، پس شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد را در چیست؟
وی از نمایندگان پرسید: اگر اعلان عمومی پرداختی های خزانه برای اولین بار در طول تاریخ کشور شفاف سازی نیست، پس شفافسازی اقتصاد به چه معناست؟
کرباسیان با بیان اینکه من از عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه شفافسازی و سالمسازی اقتصاد دفاع می کنم، تاکید کرد: این خواست مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور و شما نمایندگان محترم مجلس است و راهی است بدون بازگشت.