به گزارش بیمه مرکزی، «عبدالناصر همتی» افزود: نمی توان بازار های مالی را از هم تفکیک کرد. درست است که این بازار ها یکپارچه مدیریت نمی شوند اما ارتباط منطقی با یکدیگر دارند و هر اتفاقی در یک بازار، بر بخش های دیگر تاثیر می گذارد.
همتی اعلام کرد سه اتفاق در صنعت بیمه افتاد که وضع این صنعت را وخیم تر کرد: نخستین اتفاق مربوط به بیمه شخص ثالث بود که تعهدات سالیانه از طریق تعیین دیه توسط قوه قضاییه رشد پیدا کرد اما حق بیمه ها توسط دولت متناسب با آن افزایش نیافت.
دومین اتفاق در سه سال گذشته طرح سلامت همگانی بود که باعث افزایش هزینه ها و تعرفه های پزشکی شد و سازمان ها و شرکت ها و نهادهای بیمه گذار قدرت پرداخت حق بیمه متناسب با افزایش حدود 50درصدی تعرفه ها و هزینه ها را نداشتند و بیمه ها به ناچار به حداقل ها راضی شدند.
سومین عامل، آزاد سازی نرخ ها بود که بر بیمه های سودده مانند بیمه آتش سوزی و باربری تاثیر منفی گذاشت.
رییس کل بیمه مرکزی گفت: ازدیاد شمار بیمه ها، کاهش نرخ ها، روند صعودی زیان بیمه شخص ثالث و افزایش هزینه های بیمه درمان نیز به بروز بحران در صنعت بیمه انجامید.
همتی نقش بیمه مرکزی به عنوان مقام ناظر در مدیریت بحران ها را بسیار مهم دانست و افزود: بیمه مرکزی به طور جدی اجازه تخفیف بیمه شخص ثالث را به بیمه ها نمی دهد. ما مخالف این نیستیم که بیمه با تخفیف به دست مشتری برسد اما اگر قرار باشد بیمه نتواند به تعهدات خود عمل کند، آن بیمه نامه که به دست مردم می رسد، یک کاغذ بی ارزش است.
همتی اعلام کرد با توجه به راه اندازی اداره کل هماهنگی و نظارت عملیاتی، نظارت ها با حضور فیزیکی در بیمه ها به روز می شود؛ به این ترتیب در دو تا سه ماه تخلف ها مشخص می شود.
رییس کل بیمه مرکزی از تهیه یک طرح تحقیقاتی برای ارایه به شورای عالی بیمه خبر داد تا ترکیب هیات مدیره شرکت های بیمه و التزام آنها به مقررات بیمه مرکزی روشن شود.
وی گفت: باید یک سوپرمارکت مالی درست شود و مردم برای گرفتن خدمات مالی حق انتخاب بیشتری داشته باشند. وقتی راجع به یکپارچه سازی بازارهای مالی صحبت می کنیم همین امر یکی از موارد آن است.
به گزارش ایرنا، پانزدهم شهریورماه رییس کل بیمه مرکزی در جمع اعضای کانون و انجمن های صنفی نمایندگان گفت: رقابت غیرمکارانه و اصولی و مبتنی بر شرایط فنی از نیازهای جدی صنعت بیمه است.
همتی تاکید کرد «باید تغییراتی در نظام رقابتی شرکت های بیمه براساس اصول رقابت طراحی و اعمال شود».
به گفته وی، نزدیک به 40 هزار نفر نماینده و کارگزاران رسمی بیمه و 18هزار نفر نیز کارکنان صنعت بیمه اند.
اقتصام**2078**1961