به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ موسسه تحقیقاتی استیفن مورانگلیس در آخرین گزارش خود از بکار گیری تجارب گذشته و فن آوریهای نوین در صنعت کشتیرانی یاد کرد که این صنعت را از روند نزولی در سال 2017 می رهاند.
گزارش با اشاره به فروش شاخص بالتیک به سنگاپور، اظهار نظر در خصوص صنعت کشتیرانی را با توجه به متغیر بودن آن امری سخت دانست اما در عین حال رخداد بعضی امور در این صنعت را امری محتمل دانست.
این گزارش از افزایش بهای نفت به واسطه کاهش تولید نفت در کشورهای عضو اوپک سخن به میان آورده و پیش بینی کرده است ، تقاضا برای اوراق کشتی ها در سال 2017 آهنگ سریع تری به خود خواهد گرفت.
در سال 2017 همچینین هزینه های ناشی از مقررات جدید و به ویژه استفاده از سوخت با سولفور پایین برای صاحبان حرف در صنعت حمل و نقل مشخص خواهد شد.
این گزارش همچنین سال 2017 را سالی برای مشخص شدن تبعات اصلی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دانست.
گزارش موسسه مور کرایه های حمل را همچنان غیر قابل ثبات و ناخوشایند اعلام کرد و ادغام کشتیرانی ها را از موضوع های مهم در سال 2017 پیش بینی می کند.
محققان موسسه استیفن مور همچنین اظهار داشتند: در سال 2017 و در صورت افزایش نیافتن هزینه های عملیاتی بیم آن می رود که ایمنی و کیفیت در ناوبری تا حدودی در صنعت کشتیرانی به خطر بیفتد.
به هرحال کارشناسان این موسسه معتقدند صنعت کشتیرانی با بهره گیری از تجربه گذشته و فن آوری های جدید از کساد کنونی خارج می شود.
در آخر، این گزارش کاهش چشمگیر بهای نفت و افزایش قابل توجه نرخ های بیمه را در سال 2017 امری بعید دانست.
بازار کشتیرانی ترکیبی تا پایان 2017 بهبود می یاید
موسسه تحقیقاتی Drewry هم پیش بینی کرد: کشتیرانی ترکیبی تا پایان سال جاری میلادی، شاهد نشانه های اولیه از بهبود شرایط خواهد بود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ، موسسسه تحقیقاتی Drewry پیش بینی کرد: به دنبال اقدامات صورت گرفته در بخش بازارهای کشتیرانی کانتینری و فله، کشتیرانی ترکیبی تا پایان سال جاری میلادی، شاهد نشانه های اولیه از بهبود شرایط خواهد بود.
تقاضای کارگوی خشک پایین است، اما با تقویت سهم بازار کشتیرانی ترکیبی، انتظار می رود تقاضا در بخش مذکور، رشد دو درصدی سالانه را تا سال 2020 تجربه کند.
در حالی که میزان سفارشات کشتی های جدید افول کرده است، سطح اوراق سازی در هر دو بخش ترکیبی و رقابتی بالا است.
علاوه براین، آینده بازار کشتیرانی ترکیبی نه تنها به توازن ذخیره- تقاضا بستگی دارد، بلکه متاثر از شناورهای دیگر که برای کارگو نیم فله و Project، به ویژه فله برهای handy و شناورهای کانتینری رقابت می کنند، نیزاست.در ادامه این گزارش آمده است: انتظار می رود کاهش رشد عرضه همراه با رشد بهتر تقاضا، به بهبود نرخ چارترهای کشتیرانی ترکیبی در سال جاری میلادی، کمک کنند.
از طرف دیگر، پیش بینی می شود، التیام ظرفیت مازاد که برای سال های مدیدی کشتیرانی ترکیبی را آزار داده است، کمی تسکین یابد.
ناگفته نماند، قانون سازمان بین المللی دریانوردی IMO برای اجرائی کردن مدیریت کنترل آب توازن، تاثیر کمی بر روی میزان اوراق سازی در بخش ترکیبی خواهد داشت، تاثیر مذکور در بخش فله بر، بیشتر خواهد بود.
توازن در بخش عرضه و تقاضا در حال رخ دادن است، به طوری که تقاضا رشد سریع تری ازعرضه به خود گرفته و بازار به سمت بهبود حرکت می کند.