برنامه ششم توسعه؛ از نمای نزدیک

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، اهم مصوبات مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه ششم توسعه را تشریح کرد.
  • چهارشنبه 29 دی 1395 ساعت 12:17
برنامه ششم توسعه؛ از نمای نزدیکبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ این لایحه با یک سال تأخیر بالاخره در اوایل مجلس دهم در دستور کار خانه ملت قرار گرفت و پس از چند بار رفت و برگشت سرانجام با عبور از صحن علنی مجلس، عصر روز گذشته به شورای نگهبان ارسال شد.

تدوین و بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم مجموعاً 5 ماه به طول انجامید به طوری که کمیسیون تلفیق برنامه ششم حدود 50 جلسه برای بررسی آن وقت گذاشت و گزارش این کمیسیون نیز در طول 5 هفته ، 49 جلسه و 21 روز در صحن علنی مجلس بررسی شد و در مجموع 50 هزار نفر ساعت وقت برای بررسی آن اختصاص یافت.

همزمان با آغاز بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در شورای نگهبان، محمدخدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم در نشستی خبری اهم موضوعات این برنامه را که از ابتدای سال 1396 تا پایان سال 1400 و به مدت 5 سال اجرا خواهد شد، تشریح کرد.

اهم مصوبات مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه برنامه ششم به شرح زیر است:



* الف- اقتصادی 

1- تأمین حداقل 2،8 واحد درصد از رشد 8 درصدی اقتصاد از محل ارتقای بهره وری کل عوامل تولید

2- برنامه ریزی در راستای رشد سرمایه گذاری به میزان متوسط سالانه 4 / 21 درصد در طول سال های اجرایی برنامه 

3- تدوین ساز و کار لازم و کارآمد برای کاهش فاصله بین نرخ سود تسهیلات و سپرده های بانکی با هدف افزایش کارآمدی و رقابت پذیری نظام بانکی در جذب و تجهیز منابع و اعطای تسهیلات به نحوی که در هر سال از برنامه فاصله نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی حداقل 10 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد.

4- کاهش نرخ بیکاری به میزان حداقل 8 دهم درصد سالیانه در طول سال های برنامه 

5- عملیاتی کردن چرخه مدیریت بهره وری در واحدهای تحت تولیت دستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح با هماهنگی سازمان ملی بهره وری ایران 

6- ممنوعیت برقراری هرگونه تخفیف ، ترجیح یا معافیت مالیاتی جدید طی سال های اجرای برنامه 

7- تعیین سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت ، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال اول برنامه به میزان 30 درصد و افزایش سالانه حداقل 2 واحد درصد به این سهم 

8- ممنوعیت ایجاد و تحمیل هرگونه بار مالی مازاد بر ارقام مندرج در قوانین بودجه سنواتی توسط دستگاه های اجرایی از جمله دستگاه های مباشر دولت در موارد مختلف از قبیل خرید تضمینی و هزینه های تبعی خرید ، جبران زیان ، تفاوت قیمت ، تنظیم بازار ، یارانه نهاده ها و غیر آن ، ایفای تعهدات خاص ، کالاهای اساسی ، جایزه صادراتی و مانند آن که از اعتبارات عمومی استفاده می شود.

9- درج وجوه هزینه هایی که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور احداث ، تکمیل و تجهیز فضاها ، اماکن و توسعه ورزش همگانی و یا به عنوان کمک به وزارت ورزش و جوانان پرداخت می شود با تأیید وزارت ورزش به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی 

10- طراحی و تکمیل سامانه تدارکات الکترونیکی دولت برای اجرای تمامی مراحل انواع معاملات متوسط و بزرگ وزارتخانه ها و دستگاه های مشمول قانون برگزاری مناقصات و دیگر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی به جز معاملات محرمانه با رعایت قانون تجارت الکترونیکی و قانون برگزاری مناقصات 

11- اعطای تسهیلات ارزی توسط صندوق توسعه ملی به طرح های تولیدی افراد حقیقی و حقوقی غیر دولتی که با مشارکت حداکثر 49 درصدی سازمان های توسعه ای شامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ، شرکت تابعه وزارت نفت در امور پتروشیمی و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ، شرکت شهرک های کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در مناطق کمتر توسعه یافته سرمایه گذاری می کنند.

12- تسویه معادل کل بدهی های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی که تا پایان سال 1395 قطعی شده یا می شود از طریق انتشار اوراق بهادار با کسب رضایت طلبکاران

13- برنامه ریزی در راستای ارتقاء نقش اقتصادی بیمه در تأمین رفاه و امنیت مردم و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور تا متوسط جهانی آن در طی سال های برنامه 

14- برنامه ریزی در راستای ایجاد و انعقاد پیمان های دوجانبه و چندجانبه و همچنین پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری و هدف بویژه کشورهای منطقه 

15- برنامه ریزی در راستای اعمال نظارت کامل و فراگیر بانک مرکزی بر بازار و موسسات پولی ، بانکی و اعتباری و ساماندهی موسسات و بازارهای غیر متشکل پولی و مالی در جهت ارتقاء شفافیت و سلامت و کاهش نسبت به مطالبات غیر جاری به تسهیلات با استفاده از روش های گوناگون 

16- تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی به منظور وصول اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور به طوری که رویه ها و ابزارهای رایج ، شیوه های عملیاتی ، دستورالعمل ها ، بخشنامه ها ، چارچوب قراردادها و نحوه اجرای آنها از جهت انطباق با موازین فقه اسلامی توسط این شورا مورد بررسی قرار گیرد.

17- استقرار سامانه نظارتی برخط توسط بانک مرکزی به طوری که زمینه نظارت مستمر در نظام بانکی فراهم شود

18- کاهش تدریجی نقش تصدی گری بیمه مرکزی و کاهش بیمه اتکایی اجباری در صنعت بیمه بازرگانی 

19- برنامه ریزی در راستای اصلاح قوانین ، مقررات و رویه ها به طوری که رتبه ایران در دو شاخص رقابت پذیری بین المللی و شاخص های بین المللی حقوق مالکیت در میان کشورهای منطقه سند چشم انداز به رتبه سوم ارتقاء یابد و هر سال 20 درصد از این هدف محقق شود.

20- ممنوعیت ایجاد هرگونه منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی جدید مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی 

21- الزام دولت به تعریف نظام جامع نظارت عملیاتی و ارائه گزارش های سه ماهه ، شش ماهه و سالانه به مجلس شورای اسلامی 

22- الزم دولت به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به گونه ای که در سال پایانی برنامه صد در صد دستگاه ها براساس این نظام عمل کند.

23- الزام دولت به تأدیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تأمین اجتماعی از محل منابع مختلف در طول برنامه که حدود 120 هزار میلیارد تومان می شود و باید هر سال 10 درصد آن پرداخت شود.

24- الزام سازمان تأمین اجتماعی به همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در طول برنامه 

25- الزام دولت به افتتاح حساب های بانکی اعم از ریالی و ارزی برای وزارتخانه ها ، موسسات ، شرکت ها ، سازمان ها ، دانشگاه های دولتی و اعتبارات دولتی نهادهای عمومی غیر دولتی نزد بانک مرکزی و انجام عملیات صرفاً از طریق خزانه داری کل کشور

26- الزام بانک مرکزی به ایجاد سامانه ای متمرکز تا پایان سال اول برنامه به طوری که امکان دریافت الکترونیکی و برخط استعلام های مورد نیاز جهت اعطای تسهیلات یا پذیرش تعهدات از مراجع ذیربط نظیر استعلام اعتبارسنجی ، بدهی مالیاتی و نظایر آن برای بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی فراهم شود.

27- الزام تمامی دستگاه های اجرایی که از تسهیلات مالی خارجی برای پروژه خاص استفاده می کنند به ارائه طرح توجیهی فنی ، اقتصادی ، مالی و زیست محیطی 

28- الزام وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه نسبت به بکارگیری رایزنان بازرگانی کشور در سفارتخانه های ایران در کشورهایی که براساس آمار گمرک با ایران دارای بیشترین روابط تجاری هستند.



* ب- توازن منطقه ای و توسعه روستایی 

1- الزام دولت به تهیه و اجرای سند آمایش سرزمین ملی و استانی 

2- تخصیص 3 درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی خالص صادرات گاز طبیعی را به ترتیب یک سوم به استان های نفت خیز و گازخیز و دو سوم به مناطق و شهرستان های کمتر توسعه یافته جهت اجرای برنامه های عمرانی 

3- الزام دولت به توسعه حداقل 54 خوشه کسب و کار روستایی ، بهره برداری و ساخت 98 ناحیه صنعتی روستایی و ایجاد یک میلیون و 914 هزار فرصت شغلی در روستاها و مناطق عشایری 



* ج- نظام اداری و شفافیت در پرداخت ها و مبارزه با فساد اداری 

1- کاهش حجم ، اندازه و ساختار مجموع دستگاه های اجرایی به استثنای مدارس دولتی در طول برنامه ، حداقل به میزان 15 درصد نسبت به وضع موجود 

2- راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا با هدف تجمیع کلیه پرداخت ها به مقامات ، روسا ، مدیران و سایر کارکنان کلیه دستگاه های اجرایی ، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود (توضیح: حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم روز گذشته در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در این باره گفت رویت حقوق مدیران و مقامات توسط مردم قطعی است اما درباره رویت حقوق کارکنان توسط مردم ملاحظاتی وجود دارد).

3- الزام دولت به طراحی ساز و کارهای مناسب در نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی به نحوی که اختلاف حقوق و مزایا بین مقامات ، روسا ، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از 20 درصد تجاوز نکند.

4- الزام دولت به انجام بررسی های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت ، رفع تبعیض و همسان سازی دریافت ها و برخورداری از امکانات شاغلین ، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف ، با استفاده از سامانه امتیازی جامع به نحوی که اختلاف حقوق و برخورداری از امکانات شاغلین ، بازنشستگان و مستمری بگیران طی سنوات مختلف با شرایط شغلی ، تحصیلی ، سنوات و سایر متغیرهای خدمتی در پایان برنامه از 10 درصد تجاوز نکند.

5- مقررات گذاری در مورد دریافتی مقامات و مدیران به این شرح: مجموع ناخالص دریافتی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه های موضوع ماده 5 و 35 قانون مدیریت خدمات کشوری از همه دستگاه های موضوع ماده 35 مذکور ، حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد (طبق توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه و با استناد به این بند طبق سقف حقوق شورای کار برای سال 95 حداکثر دریافتی مدیران و مقامات 12 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

6- الزام دستگاه های اجرایی نسبت به ایجاد ساز و کار به گونه ای که دریافت اطلاعات از متقاضیان و محاسبه کلیه حقوق و عوارض دولتی مانند بیمه ، مالیات ، حقوق مالکانه و جرایم آنها ، جرایم و عوارض شهرداری و نیز اعتراضات وارده در آن محاسبات صرفاً با استفاده از نرم افزار و بدون حضور نیروی انسانی انجام شود.


د: کشاورزی، آب و منابع طبیعی

1- الزام دولت به انجام به موقع خرید تضمینی محصولات کشاورزی و در صورت وقفه در پرداخت خرید تضمینی

2- ممنوعیت هرگونه رهاسازی، تولید ، واردات و مصرف محصولات تراریخته در چارچوب ایمنی زیستی

3- اخذ عوارض از انواع  چربی های وارداتی دارای سایدهای چرب اشباع و ترانس بیش از حد مجاز و نوشابه های گازدار مصرفی و صرف منابع حاصل از آنها در جهت افزایش سرانه شیر

4- الزام دولت به ارتقاء بهره وری آب و خاک کشاورزی از طریق توسعه سامانه های نوین آبیاری و احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی

5- الزام دولت به تحقق اهداف مرتبط با امنیت غذایی( مندرج در جداول بخش کشاورزی)، سلامت و غنی سازی محصولات کشاورزی

6- الزام دولت به تحقق اهداف کمی راهبرد توسعه صنایع کشاورزی و زنجیره های عرضه( مندرج در جداول بخش کشاورزی) از طریق حمایت از توسعه ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی

7- تجویز استفاده از ابزارهای مالی مناسب به منظور کاهش التهابات بازار کالاهای اساسی کشاورزی و کاهش نوسان غیرعادی فصلی محصولات کشاورزی

8- الزام دولت به توسعه روش های آبیاری نوین، اجرای عملیات آب و خاک ( سازه ای و غیرسازه ای) ، توسعه آب بندها و سیستم های سطوح آبگیر حداقل به میزان (600000) هکتار در سال 

9- الزام دولت به اعطای حداقل هشتاد و پنج درصد (85 %) درصد هزینه ها به عنوان کمک بلاعوض برای توسعه روش های آبیاری نوین

10- الزام دولت به اجرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره برداری مناسب از تالابهای کشور با مشارکت سایر دستگاههای اجرائی و جوامع محلی

11- ممنوعیت بهره برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگلهای شمال کشور از ابتدای سال چهارم اجرای قانون

12- اجازه به دولت نسبت به اصلاح قیمت آب و حاملهای انرژی و سایر کالاها و خدمات یارانه ای و الزام به ایجاد شفافیت و درج دریافتها و پرداختهای مرتبط با قانون هدفمند کردن یارانه ها را در جدول جداگانه



ه: هوا فضا

1- الزام دولت به بستر سازی و حمایت لازم به منظور ایجاد و توسعه زیرساختها و صنایع مرتبط با طراحی، ساخت، آزمایش، پرتاب و بهره برداری از سامانه های فضایی، ماهواره، ماهواره بر و ایستگاههای زمینی



و: معدن و صنایع معدنی 

1- الزام دولت به تشکیل شورای عالی معادن

2- الزام سازمانهای توسعه ای و نهادهای عمومی غیردولتی نسبت به لحاظ اولویت برای سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی


ز: انرژی

1- الزام وزارتخانه های نفت و نیرو به تهیه برنامه اجرایی " طرح جامع انرژی کشور" در راستای سند ملی راهبرد انرژی کشور

2- الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت به تهیه فهرست اولویتهای صنعتی ( با اولویت صنایع معدنی ) با رعایت ملاحظات آمایش سرزمینی و تعادل بخشی منطقه ای

3- الزام دولت به واگذاری کلیه طرح های جمع آوری ، مهار،کنترل و بهره برداری از گازهای همراه تولید و مشعل در کلیه میادین نفتی و تاسیسات صنعت نفت به مردم و بخش غیردولتی

4. تخصیص 1 درصد از اعتبارات طرح های توسعه ای سالانه صنعت نفت جهت ایجاد ظرفیت جذب، توسعه فناوری های اولویت دار نفت، گاز و پتروشیمی و انرژی های تجدیدپذیر و به کارگیری آنها در صنایع مرتبط و ارتقاء فناوری های موجود و بومی سازی آنها و کاهش شدت مصرف انرژی.


ح: حمل و نقل و مسکن

1. اعطای مجوز به سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی جهت مشارکت با شرکت های معتبر بین المللی برای تشکیل شرکت هایی جهت سرمایه گذاری و بهره برداری از بنادر اصلی با کارکرد بین المللی و فرودگاهی. 

2. الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت به حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بی شهری.

3. اعطای 1 درصد منابع حاصل از فروش نفت و گاز سهم دولت به وزارت راه و شهرسازی جهت توسعه طرح های حمل و نقل ریلی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته.

4. الزام وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری ها نسبت به احیاء، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی و بازآفرینی سالانه حداقل 270 محله در قالب مطالعات مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار.


ط: آموزش عمومی، آموزش عالی و علم و فناوری

1. الزام دولت به تهیه نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگی ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور.

2. الزام دولت به افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی.

3. درج هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش و... بعنوان هزینه قابل قبول مالیاتی. 

4. اعطای اجازه به دولت نسبت به ایجاد واحدها و شعب آموزش عالی با مشارکت دانشگاه های معتبر بین المللی و دانشگاه ها. 


ی: ارتباطات و فناوری اطلاعات

1. اعطای مجوز به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به افزایش ظرفیت ترافیک پهنای باند به 30 ترابیت بر ثانیه و مشارکت و سرمایه گذاری با بخش خصوصی و شرکت های خارجی در پروژه های فیبرنوری و پروژه های زیرساختی ارتباطات و فناوری اطلاعات.


ک: سلامت، بیمه، سلامت و زنان و خانواده

1. الزام دولت به پوشش بیمه سلامت برای آحاد جمعیت کشور.

2. کارفرمایانی که طی برنامه ششم توسعه نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به صورت کارورزی اقدام نمایند، از پرداخت سهم کارفرما و بیمه بیکاری برای مدت دو سال از تاریخ شروع به کار معاف می باشند.

3. تمرکز تولیت نظام سلامت شامل سیاست گذاری اجرایی، برنامه ریزی های راهبردی، ارزشیابی، اعتبارسنجی و نظارت در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.

4. اداره سازمان بیمه سلامت تحت نظر به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از زمان ابلاغ قانون. 

5. الزام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی.

6. ممنوعیت پزشکان، دندانپزشکان و داروسازانی که در استخدام پیمانی و یا رسمی دستگاه های اجرایی نسبت به فعالیت انتفاعی پزشکی در سایر مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی و بیمارستان های بخش خصوصی، عمومی غیر دولتی (به استثناء نقاط محروم با ذکر نام فرد و علت) 

7. الزام کلیه اعضاء سازمان نظام پزشکی به تهیه بیمه مسئولیت حرفه ای. 

8. الزام کلیه متقاضیان ازدواج نسبت به انجام غربالگری در شبکه های بهداشت و درمان به منظور شناسایی ازدواج های پرخطر از نظر بروز اختلالات ژنتیکی. 


ل: بیمه اجتماعی، امور حمایتی و آسیب های اجتماعی 

1. الزام دولت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی به گونه ای که آسیب های اجتماعی در انتهای برنامه به 25 درصد میزان کنونی کاهش یابد. 

2. الزام دولت به تعیین حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ه) و سازمان بهزیستی به تناسب سطح محرومیت بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار و از محل درآمد قانون هدفمند کردن یارانه ها با حذف خانوارهای پردرآمد. 

3. الزام دولت نسبت به تدوین برنامه، برقراری، استقرار و روزآمدسازی نظام جمع رفاه و تأمین اجتماعی چندلایه مشتمل بر حوزه امدادی، حمایتی و بیمه های اجتماعی بجز سلامت با رعایت سطح بندی خدمات در سطوح پایه مکمل براساس غربالگری اجتماعی و آزمون وسع و نیازمندیابی فعال و مبتنی بر سطح دستمزد و یا درآمد افراد و خانواده.

4. برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمه شدگان صندوق های بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی دستگاه ها، نهادها و بانک ها) دو سال آخر منتهی به درخواست و برقراری مستمری بازنشستگی می باشد. 

5. الزام سازمان های مناطق آزاد نسبت به هزینه کرد از محل وصول عوارض ورود کالا و خدمات این مناطق برای اشتغال محرومین و نیازمندان بومی.(به هر منطقه حدوداً 2 میلیارد تومان -7 منطقه داریم)

6. الزام کارفرمایان بخش دولتی نسبت به موافقت درخواست بازنشستگی تمام بانوان مشاغل در دستگاه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی که دارای حداقل بیست سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی. 


م: امور ایثارگران

1. الزام صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به اختصاص حداقل 10 درصد از تولیدات برنامه های هنری نمایشی به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. 

2. الزام بانک مرکزی به ارائه تسهیلات با سود حداکثر 4 درصد به تعداد 50 هزار نفر به رزمندگان دارای حداقل ششماه سابقه جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت که فاقد مسکن ملکی می باشند. 

3. الزام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تخصیص حداقل 10 درصد منابع قرض الحسنه تمامی بانک ها و مؤسسات پولی و اعتباری جهت اشتغال ایثارگران از طریق صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران.


ن: فرهنگ، هنر و ورزش 

1. الزام دولت به تخصیص 27 /0 درصد از کل 9 درصد مالیات ارزش افزوده را برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت های ورزش به ویژه در حوزه معلولین و جانبازان.

2. الزام وزارت جهاد کشاورزی به اعطای اراضی ملی غیرکشاورزی خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها به منظور احداث و توسعه اماکن و فضاهای ورزشی.

3. الزام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری سازمان میراث  فرهنگی ، صنایع دستی ، و گردشگری نسبت به تهیه و اجرای طرح بهسازی  و احیای حداقل 300  روستای دارای بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی و روستاهای هدف گردشگری 

4. الزام دولت نسبت به زمینه سازی مناسب جهت کنترل و کاهش سن ازدواج  به  میزا10 درصد نسبت به سال پایه و همچنین زمینه سازی جهت افزایش نرخ باروری (tfr) به حداقل 2/5 فرزند به  ازای هر زن در سن باروری در طول اجرای قانون  برنامه.


- امور دفاعی و امنیتی 

1. الزام دولت به ارائه  پشتیبانی های لازم به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه ای و تامین منافع و امنیت ملی 

2- الزام دولت به تهیه و تدوین طرح های ایمن سازی و حفاظت از مراکز کشور و به اجرا در آوردن آنها پس از تصویب کمیته دائمی پدافند غیر عامل از  محل منابع دستگاه مربطه 


- امور قضایی 

1. الزام سازمان  ثبت اسناد  و املاک کشور نسبت به راه اندازی و سازماندهی دفتر املاک  کشور به صورت الکترونیک به گونه ای که کلیه معاملات راجع به املاک  و اراضی را در آن به صورت آنی و الکترونیک ثبت شود.

2- الزام قوه قضاییه نسبت به بررسی سالانه دارایی مقامات ،مسئولان وکارگزاران جمهوری اسلامی ایران و ارائه  گزارش به مجلس شورای اسلامی. 

3- الزام قوه قضاییه نسبت به راه اندازی سامانه الکترونیک که امکان پاسخگویی فوری و برخط به استعلامات مورد نیاز مراجع قضایی ذی صلاح در خصوص اموال اشخاص محکوم علیهم  به طور متمرکز برای قوه قضاییه و تحت نظارت مستقیم رئیس قوه قضاییه از طریق دسترسی بر خط به کلیه بانک های اطلاعاتی اموال اشخاص حقیقی و حقوقی محکوم علیهم را فراهم نماید تا توقیف اموال مزبور به سرعت و سهولت انجام گیرد.


ثبت نظر

ارسال